Kotimuseo 100 vuotta – Sinebrychoffin taidemuseossa juhlitaan

Paul ja Fanny Sinebrychoffin taidekokoelman lahjoittamisesta Suomen valtiolle tuli kuluneeksi 100 vuotta tammikuun 21. päivänä. Maalausten lisäksi lahjoitukseen kuului pariskunnan kauniin huoneiston antiikkiset huonekalut, posliinit ja esineistö. Jo samana vuonna, marraskuun 27. päivänä kotimuseo avattiin ensimmäistä kertaa yleisölle. Lahjoittajan toiveen mukaisesti taidekokoelma oli avoinna kaikelle kansalle. Saleissa esiteltiin viehättäviä, esineiden täyttämiä tyyli-interiöörejä, jotka olivat suurin piirtein Fanny Sinebrychoffin jättämässä asussa. Museoon pääsi vain 35 kävijää kerrallaan huopatohveleissa.

Paul ja Fanny Sinebrychoff olivat intohimoisia taiteenharrastajia. Kun kokoelmat lahjoitettiin Suomen valtiolle 21. tammikuuta 1921, ne sisälsivät jo yli 900 teosta. Paul ja Fanny Sinebrychoff sisustivat Bulevardin puoleiset huoneet eri tyylien mukaisesti. Paul Sinebrychoffin kokoelmahankintoja koskevaa kirjeenvaihtoa on säilynyt runsaasti, ja tämän pohjalta on hahmotettavissa kuva suunnitelmallisesta ja pitkäjänteisestä keräilystä. Sinebrychoffit olivat hyvin perillä aikansa kansainvälisistä keräilytrendeistä ja sisustamisen muotivirtauksista, ja tämä on nähtävissä monin tavoin heidän keräämässään kokoelmassa.

Sinebrychoffien talo Bulevardilla on kokenut monenlaista kuluneen sadan vuoden aikana. Samoin on laita kotimuseonkin. Viimeinen suuri peruskorjaus talossa toteutettiin 1990-luvun lopulla ja tuossa yhteydessä yläkerran Bulevardin puoleiset salit päätettiin palauttaa Sinebrychoffien aikaiseen asuun. Rekonstruointi oli mahdollista toteuttaa Signe Branderin huonetiloja dokumentoivien mustavalkoisten valokuvien ansiosta. Kuvien avulla huonekalut ja taideteokset kyettiin pääosin sijoittamaan niille paikoilleen kuin ne olivat Sinebrychoffien eläessäkin olleet. Kotimuseo avattiin nykyisessä asussaan vuoden 2003 alussa.

Museonjohtaja Kirsi Eskelinen iloitsee: ”Juhlistamme lahjoituksen 100-vuotissyntymäpäivää ja samalla kohdistamme katseemme kotimuseoon kokonaisuutena. Tuoreessa julkaisussamme ”Koti Bulevardilla. Keräilijät Paul ja Fanny Sinebrychoff” syvennymme pariskunnan keräilyharrastukseen ja taidekokoelmaan ja tarkastelemme niitä uusista ja tuoreista näkökulmista. Lämmin kiitos pitkäaikaiselle tukijallemme Oy Sinebrychoff Ab:lle, jonka taloudellinen tuki on tehnyt mahdolliseksi tämän kirjan julkaisemisen.

”Paul ja Fanny Sinebrychoff olivat tavoitteellisia ja aikansa trendejä seuraavia ihmisiä. Lahjakirjassaan Fanny toi esille arvokkaan toiveensa koko kansalle avoimesta kotimuseosta. Sata vuotta on tätä toivetta toteutettu. Panimoyhtiö Sinebrychoffilla olemmekin kiitollisuudenvelassa niin Suomen valtiolle kuin kaikille niille, jotka Sinebrychoffin taidemuseon puitteissa ovat menneiden 100 vuoden aikana huolehtineet yhtiömme perustajasuvun kodista ja pitäneet yllä sen lämmintä ilmapiiriä”, sanoo viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Marja-Liisa Weckström.

Kotimuseon joulu, 27.11.2021–16.1.2022

Kotimuseossa on jälleen joulu. Salien juhlavat joulukattaukset 1800-loppupuolen tyyliin on toteutettu yhteistyössä Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry:n kanssa. Asiantuntijana on toiminut kamarineuvos Kari-Paavo Kokki. Nostalgisen joulutunnelman, tyylihuonekalujen ja harvinaisen esineistön lisäksi kotimuseossa pääsee ihailemaan vanhaan eurooppalaiseen taiteeseen keskittynyttä taidekokoelmaa. Kotimuseoon ja kokoelmiin voi tutustua myös aivan uudella virtuaalikierroksella. Sali salilta etenevä virtuaalikierros johdattaa Sinebrychoffien kotiin ja antaa tietoa taideteoksista.

Sinebrychoffin taidemuseon ystävät ry 10 vuotta

Vuonna 2021 on kulunut 10 vuotta Sinebrychoffin taidemuseon ystäväyhdistyksen perustamisesta. Ystävien lahjoituskokoelma on nyt esillä lähes kokonaisuudessaan ja osa teoksista on nähtävillä ensimmäistä kertaa. Lahjoituskokoelmaan kuuluu 22 taideteosta ja esinelahjoitusta. Viimeisimpiin lahjoituksiin kuuluvat Hollannin kultakauden mestarin Anthonie Palamedeszin 1601-1673 maalaus Sotilaita vartiotuvassa sekä Joseph Vivienin (1657-1735) pastellimuotokuva Nainen Minervan asussa. Ystäväyhdistyksen tuki ja innostus ovat museolle arvokkaita – nyt on aika juhlia lahjoituskokoelman ääressä. Teokset ovat esillä museon 2. kerroksessa 27.11.2021 – 27.2.2022.

Uusittu kokoelmanäyttely

Museon kokoelmanäyttely on uusittu. Esillä on harvoin nähtyjä teoksia museon kokoelmista. Myös museon rakastetuimmat teokset ovat saaneet uudet paikkansa näyttelysaleissa samoin museon viimeisimmät taidehankinnat. Keväällä 2021 Sinebrychoffin taidemuseon kokoelma täydentyi kahdella merkittävällä maalauksella. Italialaisen Salvator Rosan (1615–1673) ja hollantilaisen Abraham Bloemaertin (1564–1651) teokset vahvistavat Sinebrychoffin taidemuseon kokoelmaa 1600-luvun alkupuolen taiteen osalta. Uudet hankinnat esitellään yleisölle osana taidemuseon uudistettua kokoelmanäyttelyä 27.11.2021 alkaen.

Uusi julkaisu

Koti Bulevardilla. Keräilijät Paul ja Fanny Sinebrychoff / Ett hem på Bulevarden. Konstsamlarna Paul och Fanny Sinebrychoff / A Bulevardi Home. Art Collectors Paul and Fanny Sinebrychoff. Toimitus: Salla Heino ja Kirsi Eskelinen

Paul ja Fanny Sinebrychoffin taidekokoelma kotimuseointeriööreineen on ainutlaatuinen vanhan eurooppalaisen taiteen kokoelma. Vuonna 2021 on kulunut 100 vuotta siitä, kun Fanny Sinebrychoff lahjoitti taidekokoelman Suomen valtiolle. Kirja juhlistaa pyöreitä vuosia Sinebrychoffin pariskunnan keräilyharrastukseen ja taidekokoelmaan syventyvillä asiantuntija-artikkeleilla. Keräilyä ja kokoelmaa tarkastellaan uusista ja tuoreista näkökulmista.

Lisätietoja: Museonjohtaja Kirsi Eskelinen, p. 0294 500 490, Kirsi.Eskelinen@siff.fi